meldunki

Zameldowanie na pobyt stały lub czasowy (nie dotyczy cudzoziemców)

Opis procedury

Procedura zameldowania na pobyt stały lub czasowy trwający dłużej niż 3 miesiące – https://www.gov.pl/web/gov/zamelduj-sie-na-pobyt-staly-lub-czasowy-dluzszy-niz-3-miesiace

Efekt załatwienia sprawy

Wnioskodawca otrzymuje z urzędu bezpłatne zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały.

Wnioskodawca otrzymuje na wniosek zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy.

Opłata skarbowa za zaświadczenie wynosi 17 zł.

 

Sprawę prowadzi i informacji udziela

Urząd Miejski w Mońkach

Referat Spraw Obywatelskich

ul. Juliusza Słowackiego 5A, pok. 1a

19-100 Mońki

tel. 85 716 26 25

 

Wnioskodawca otrzymuje z urzędu bezpłatne zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały.

Wnioskodawca otrzymuje na wniosek zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy.

Opłata skarbowa za zaświadczenie wynosi 17 zł.

Sprawę prowadzi i informacji udziela

Warunkiem wszczęcia sprawy jest złożenie wniosku

Wniosek można złożyć: osobiście, przez pełnomocnika 

Czas załatwiania

– Zameldowania dokonuje się niezwłocznie; Zameldowania dokonuje się w obecności wnioskodawcy.

Opłaty

Czynności zgłoszenia zameldowania i wymeldowania nie podlegają opłacie skarbowej. Opłacie skarbowej w wysokości 17 zł podlega złożenie pełnomocnictwa w tej sprawie. Opłacie nie podlegają pełnomocnictwa udzielone: małżonkowi, rodzicom, dzieciom, dziadkom i rodzeństwu.

Tryb odwoławczy

Nie dotyczy.

Akty prawne dotyczące sprawy

1. Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2010 r., Nr 217, poz. 1427 z późn. zm.).

2. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 29 września 2011r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego (Dz. U. z 2011 r., nr 220, poz. 1306 z późn. zm.).

3. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U.2014.1628 ze zmianami).

 

Zameldowanie na pobyt stały lub czasowy cudzoziemca.

Procedura - Zameldowanie na pobyt stały cudzoziemców https://www.msw.gov.pl/pl/sprawy-obywatelskie/ewidencja-ludnosci-dowo/obowiazek-meldunkowy/12985,Zameldowanie-na-pobyt-staly-cudzoziemcow.html

Procedura - Zameldowanie cudzoziemców na pobyt czasowy  https://www.msw.gov.pl/pl/sprawy-obywatelskie/ewidencja-ludnosci-dowo/obowiazek-meldunkowy/12986,Zameldowanie-cudzoziemcow-na-pobyt-czasowy.html

Cudzoziemiec dokonuje zgłoszenia zameldowania osobiście.

Efekt załatwienia sprawy

Wnioskodawca otrzymuje z urzędu bezpłatne zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały.

Wnioskodawca otrzymuje na wniosek zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy.

Opłata skarbowa za zaświadczenie wynosi 17 zł.

 

Sprawę prowadzi i informacji udziela

Urząd Miejski w Mońkach
Referat Spraw Obywatelskich
ul. Juliusza Słowackiego 5A, pok. 1a
19-100 Mońki
tel. 85 716 26 25

Warunkiem wszczęcia sprawy jest złożenie wniosku

Wniosek można złożyć: osobiście

Czas załatwiania

Zameldowania dokonuje się niezwłocznie w obecności wnioskodawcy.

Opłaty

Czynności zgłoszenia zameldowania nie podlegają opłacie skarbowej

Opłata skarbowa za zaświadczenie wynosi 17 zł. Ustawa określa zwolnienia z opłat.

Tryb odwoławczy

Nie dotyczy

Akty prawne dotyczące sprawy

1. Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2010 r., Nr 217, poz. 1427 z późn. zm.).

2. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej(Dz.U.2014.1628 ze zmianami.

3. Ustawa z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz.U.2013.1650 z późn. zm.).

4. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 29 września 2011r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego (Dz. U. z 2011 r., nr 220, poz. 1306 z późn. zm.).

 

Wymeldowanie z pobytu stałego lub czasowego.

Opis procedury

Procedura - Zgłoszenie wymeldowania z miejsca pobytu stałego lub czasowego https://www.msw.gov.pl/pl/sprawy-obywatelskie/ewidencja-ludnosci-dowo/obowiazek-meldunkowy/12989,Zgloszenie-wymeldowania-z-miejsca-pobytu-stalego-lub-czasowego.html

Efekt załatwienia sprawy

Wnioskodawca otrzymuje na wniosek zaświadczenie stwierdzające dopełnienie obowiązku wymeldowania. Opłata skarbowa za wydanie zaświadczenia wynosi 17 zł. (ustawa określa zwolnienia z opłat).

 

Sprawę prowadzi i informacji udziela

Urząd Miejski w Mońkach

Referat Spraw Obywatelskich

ul. Juliusza Słowackiego 5A, pok. 1a

19-100 Mońki

tel. 85 716 26 25

Warunkiem wszczęcia sprawy jest złożenie wniosku

Wniosek można złożyć: osobiście; inny (EPUAP, pełnomocnik )  
 

Czas załatwiania

Wymeldowania dokonuje się niezwłocznie w obecności wnioskodawcy.

Opłaty

Czynności zgłoszenia zameldowania i wymeldowania nie podlegają opłacie skarbowej.

Opłacie skarbowej w wysokości 17 zł podlega złożenie pełnomocnictwa w tej sprawie. Opłacie nie podlegają pełnomocnictwa udzielone: małżonkowi, rodzicom, dzieciom, dziadkom i rodzeństwu.

Tryb odwoławczy

Nie dotyczy

Akty prawne dotyczące sprawy

1. Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2010 r., Nr 217, poz. 1427 z późn. zm.).

2. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 29 września 2011r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego (Dz. U. z 2011 r., nr 220, poz. 1306 z późn. zm.).

3. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U.2014.1628 ze zmianami).

 

Zgłoszenia wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej oraz powrotu z wyjazdu.

Procedura -  Zgłoszenie wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej oraz zgłoszenie powrotu z wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej trwającego dłużej niż 6 miesięcy https://www.msw.gov.pl/pl/sprawy-obywatelskie/ewidencja-ludnosci-dowo/obowiazek-meldunkowy/12988,Zgloszenie-wyjazdu-poza-granice-Rzeczypospolitej-Polskiej-oraz-zgloszenie-powrot.html

Efekt załatwienia sprawy

Wnioskodawca otrzymuje na wniosek zaświadczenie stwierdzające dopełnienie obowiązku meldunkowego. Opłata skarbowa za wydanie zaświadczenia wynosi 17 zł. (ustawa określa zwolnienia z opłat).

 

Sprawę prowadzi i informacji udziela

Urząd Miejski w Mońkach

Referat Spraw Obywatelskich

ul. Juliusza Słowackiego 5A, pok. 1a

19-100 Mońki

tel. 85 716 26 25

Warunkiem wszczęcia sprawy jest złożenie wniosku

Wniosek można złożyć: osobiście; inny (EPUAP lub pełnomocnik)

Czas załatwiania

Niezwłocznie w obecności wnioskodawcy.

Opłaty

Czynności zgłoszenia zameldowania i wymeldowania nie podlegają opłacie skarbowej. Opłacie skarbowej w wysokości 17 zł podlega złożenie pełnomocnictwa w tej sprawie. Opłacie nie podlegają pełnomocnictwa udzielone: małżonkowi, rodzicom, dzieciom, dziadkom i rodzeństwu.

Opłacie skarbowej podlega wydanie zaświadczenia w tej sprawie - 17 zł.

Tryb odwoławczy

Nie dotyczy

Akty prawne dotyczące sprawy

1. Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2010 r., Nr 217, poz. 1427 z późn. zm.).

2. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 29 września 2011r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych wykonywaniu obowiązku meldunkowego (Dz. U. z 2011 r., nr 220, poz. 1306 z późn. zm.).

3. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U.2014.1628 ze zmianami).

 

Zaświadczenie z akt ewidencji ludności

Opis procedury

ZAŚWIADCZENIE Z AKT EWIDENCJI LUDNOŚCI:

zaświadczenie o zameldowaniu
zaświadczenie o wymeldowaniu
zaświadczenie o ilości zameldowanych osób (na wniosek właściciela/najemcy po okazaniu tytułu prawnego do lokalu).
  

WYMAGANE DOKUMENTY:

Dowód osobisty lub inny dokument ze zdjęciem pozwalający na ustalenie tożsamości.
Wypełniony wniosek lub podanie.
Dowód wpłaty z tytułu opłaty skarbowej za wydanie zaświadczenia.
 

Efekt załatwienia sprawy

Zaświadczenie wydaje się osobie, której ono dotyczy lub pełnomocnikowi.

Organy prowadzące rejestr PESEL, rejestry mieszkańców oraz rejestry zamieszkania cudzoziemców, na wniosek zainteresowanej osoby złożony w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, są obowiązane wydać zaświadczenie zawierające odpis przetwarzanych danych dotyczących tej osoby. Zaświadczenie jest przekazywane, w zależności od żądania wnioskodawcy, w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

www.epuap.gov.pl

 

Sprawę prowadzi i informacji udziela

Urząd Miejski w Mońkach

Referat Spraw Obywatelskich

ul. Juliusza Słowackiego 5A, pok. 1a

19-100 Mońki

tel. 85 716 26 25

Warunkiem wszczęcia sprawy jest złożenie wniosku

Wniosek można złożyć: listownie - na podany wyżej adres; osobiście; inny (EPUAP lub pełnomocnik)

Czas załatwiania

Wydanie zaświadczenia następuje niezwłocznie, nie później niż w terminie 7 dni od daty złożenia wymaganych dokumentów.

Opłaty

Opłata skarbowa za wydanie zaświadczenia wynosi 17 zł. Ustawa o opłacie skarbowej określa zwolnienia z opłat.

Opłata skarbowa od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa - 17 zł. Opłacie nie podlegają pełnomocnictwa udzielone: małżonkowi, rodzicom, dzieciom, dziadkom i rodzeństwu.

Tryb odwoławczy

Zażalenie na postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia bądź zaświadczenia o treści żądanej przez osobę wnosi się do Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia stronie, za pośrednictwem organu, który wydał postanowienie.

Akty prawne dotyczące sprawy

1. Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2010 r., Nr 217, poz. 1427 z późn. zm.).

2. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U.2014.1182 ze zmianami)

3. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U.2014.1628 ze zmianami).

 

Udostępnianie danych z ewidencji ludności.

Opis procedury

WYMAGANE DOKUMENTY:

1.        Wypełniony wniosek o udostępnienie danych (niżej załącznik).

2.        Uzyskanie danych może wynikać z interesu faktycznego lub prawnego. W przypadku powoływania się na interes prawny wnioskodawca jest zobowiązany wskazać przepisy prawa materialnego, na podstawie którego jest uprawniony do żądania udostępnienia danych osobowych innej osoby lub załączyć dokumenty potwierdzające ten interes.

3.        Potwierdzenie wpłaty za udostępnienie danych.

4.        W przypadku, gdy wnioskodawca działa przez pełnomocnika, potwierdzenie wpłaty z tytułu opłaty skarbowej złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa.

5.        Dowód osobisty lub inny dokument tożsamości.

 

Efekt załatwienia sprawy

- Udostępnienie danych osobowych.

- Odmowa udostępnienia danych następuje w drodze decyzji administracyjnej.

 

Sprawę prowadzi i informacji udziela

Urząd Miejski w Mońkach

Referat Spraw Obywatelskich

ul. Juliusza Słowackiego 5A, pok. 1a

19-100 Mońki

tel. 85 716 26 25

Warunkiem wszczęcia sprawy jest złożenie wniosku

Wniosek można złożyć: listownie - na podany wyżej adres; osobiście; inny (EPUAP lub pełnomocnik)

Czas załatwiania

W terminie do 30 dni od daty wpływu wniosku.

Podmiotom udostępnia się dane jednostkowe, na ich wniosek złożony w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Dane te są przekazywane, w zależności od żądania wnioskodawcy, w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

www.epuap.gov.pl

Opłaty

Opłata za udostępnienie danych (dotyczy jednej osoby) ze zbiorów meldunkowych wynosi 31 zł.

W Urzędzie można otrzymać druki opłat wraz z numerem konta.

- nr konta do wpłat za udostępnienie danych: 95 1240 5211 1111 0010 7408 0369 Bank Pekao S.A.

Tryb odwoławczy

Od decyzji o odmowie udostępnienia danych przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Wojewody Podlaskiego w terminie 14 dni od daty jej doręczenia, za pośrednictwem organu, który wydał decyzję.

Akty prawne dotyczące sprawy

1. Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2010 r., Nr 217, poz. 1427 z późn. zm.).

2. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U.2014.1182 ze zmianami)

3. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U.2014.1628 ze zmianami).

4. Rozporządzenie Rady Ministrów z 12 września 2011 r. w sprawie wysokości opłat za udostępnienie danych z rejestru mieszkańców, rejestrów zamieszkania cudzoziemców oraz rejestru PESEL – Dz.U.2011.195.1153 ze zmianami. 5. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 5 października 2011 r. w sprawie określenia wzorów wniosków o udostępnienie danych z rejestru mieszkańców, rejestru zamieszkania cudzoziemców i rejestru PESEL oraz trybu uzyskiwania zgody na udostępnienie danych po wykazaniu interesu faktycznego - Dz.U.2011.243.1450 ze zmianami.

Zameldowanie w drodze decyzji administracyjnej
 
Opis procedury

Przy zameldowaniu na pobyt stały lub pobyt czasowy należy przedstawić potwierdzenie pobytu w lokalu osoby zgłaszającej pobyt stały lub czasowy trwający ponad 3 miesiące, dokonane przez właściciela lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu o raz do wglądu, dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu tego podmiotu. Dokumentem potwierdzającym tytuł prawny do lokalu może być umowa cywilno-prawna, wypis z księgi wieczystej, decyzja administracyjna, orzeczenie sądu lub inny dokument poświadczający tytuł prawny do lokalu.

W sytuacji braku takiego potwierdzenia osoba chcąc zameldować się na pobyt stały lub czasowy ponad 3 miesiące składa następujące dokumenty:

1.      Podanie o zameldowanie oraz wyjaśnieniem dlaczego właściciel nie dokonał potwierdzenia pobytu.

2.      Wypełniony druk zameldowania ( do pobrania w urzędzie).

3.      Dowód osobisty lub paszport.

4.      Dowód wpłaty z tytułu opłaty skarbowej.

UWAGI:

1.      Formalności załatwia osoba zainteresowana zameldowaniem lub osoba posiadająca pełnomocnictwo udzielone na piśmie.

2.      Postępowanie dowodowe winno wykazać, że osoba która ubiega się o zameldowanie zamieszkuje w lokalu w którym ma nastąpić zameldowanie.

Efekt załatwienia sprawy

Po złożeniu podania urząd  przeprowadza postępowanie wyjaśniające, polegające m.in. na przesłuchaniu stron i świadków wskazanych przez strony lub wezwanych z urzędu, przeprowadzeniu rozprawy administracyjnej, ustaleniach organów Policji, wizji lokalnych, itp. Po zakończeniu postępowania zostanie wydana stosowna decyzja.

 

Sprawę prowadzi i informacji udziela

Urząd Miejski w Mońkach

Referat Spraw Obywatelskich

ul. Juliusza Słowackiego 5A, pok. 1a

19-100 Mońki

tel. 85 716 26 25

Warunkiem wszczęcia sprawy jest złożenie wniosku

Wniosek można złożyć: osobiście; przez pełnomocnika 

Czas załatwiania

Osoba przebywająca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązana zameldować się w miejscu pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad 3 miesiące najpóźniej w 30. dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca.

Zameldowanie w lokalu służy wyłącznie celom ewidencyjnym i ma na celu potwierdzenie faktu pobytu w tym lokalu.

Opłaty

Opłata skarbowa za wydanie decyzji wynosi 10 zł.

Opłacie skarbowej w wysokości 17 zł podlega złożenie pełnomocnictwa w tej sprawie. Opłacie nie podlegają pełnomocnictwa udzielone: małżonkowi, rodzicom, dzieciom, dziadkom i rodzeństwu.

Tryb odwoławczy

Od decyzji przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Wojewody Podlaskiego w Białymstoku w terminie 14 dni od daty jej doręczenia, za pośrednictwem organu który wydał decyzję.

Akty prawne dotyczące sprawy

1. Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2010 r., Nr 217, poz. 1427 z późn. zm.).

2. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U.2013.267 ze zmiamami).

3. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 29 września 2011 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego (Dz. U. z 2011 r., nr 220, poz. 1306 z późn. zm.).

4. Ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (Dz.U.2014.1628 ze zmianami).

 

Wymeldowanie lub uchylenie zameldowania w drodze decyzji administracyjnej
 
Opis procedury

WYMAGANE DOKUMENTY:

Wnioskodawca ubiegający się o wymeldowanie osoby nie przebywającej w miejscu zameldowania lub ubiegający się o uchylenie czynności materialno-technicznej polegającej na zameldowaniu powinien złożyć:

1.      Podanie z wyjaśnieniem czasu i okoliczności opuszczenia mieszkania lub z żądaniem anulowania zameldowania jeżeli zameldowanie nastąpiło, a osoba zameldowana w lokalu nie zamieszkała.

2.      Dowód wpłaty z tytułu opłaty skarbowej za dokonanie czynności urzędowej.

3.      Oryginały dokumentów potwierdzających fakty opisane w podaniu (np. tytuł prawny do lokalu lub nieruchomości, sentencję wyroku rozwodowego, wyrok orzekający eksmisję, itp.), których kserokopię należy dołączyć do podania.

UWAGI:

1.      Formalności załatwia osoba zainteresowana wymeldowaniem lub uchyleniem czynności materialno-technicznej zameldowania albo osoba posiadająca pełnomocnictwo udzielone na piśmie.

2.      W trakcie postępowania o wymeldowanie badana jest przesłanka dobrowolnego i trwałego opuszczenia lokalu.

3.      W przypadku gdy czynność zameldowania została dokonana bez spełnienia przesłanki zamieszkiwania w lokalu organ wszczyna postępowanie o uchylenie tej czynności i bada czy zamieszkanie nastąpiło czy też nie.

4.      W wyniku przeprowadzonego postępowania, po jego zakończeniu zostanie wydana stosowna decyzja.

Efekt załatwienia sprawy

Po złożeniu podania przeprowadza się szczegółowe postępowanie wyjaśniające, polegające m.in. na przesłuchaniu stron i świadków wskazanych przez strony lub wezwanych z urzędu, ustaleniach dokonanych przez organy Policji, Straży Miejskiej, Biuro Informacyjne Krajowego Rejestru Karnego, organy paszportowe, przeprowadzeniu rozprawy administracyjnej, wizji lokalnych.

Po zakończeniu postępowania zostanie wydana stosowna decyzja.

 

Sprawę prowadzi i informacji udziela

Urząd Miejski w Mońkach

Referat Spraw Obywatelskich

ul. Juliusza Słowackiego 5A, pok. 1a

19-100 Mońki

tel. 85 716 26 25

Wniosek można złożyć: listownie - na podany wyżej adres; osobiście; przez pełnomocnika 

Czas załatwiania

2 miesiące od daty złożenia wymaganych dokumentów z możliwością przedłużenia terminu w trybie art. 36 KPA z przyczyn niezależnych od organu orzekającego.

Opłaty

Opłata skarbowa za wydanie decyzji wynosi 10 zł.

Opłacie skarbowej w wysokości 17 zł podlega złożenie pełnomocnictwa w tej sprawie. Opłacie nie podlegają pełnomocnictwa udzielone: małżonkowi, rodzicom, dzieciom, dziadkom i rodzeństwu.

Tryb odwoławczy

Od decyzji przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Wojewody Podlaskiego w terminie 14 dni od daty jej doręczenia, za pośrednictwem organu który wydał decyzję.

Akty prawne dotyczące sprawy

1. Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2010 r., Nr 217, poz. 1427 z późn. zm.).

2. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267 ze zm.).

3. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U.2014.1628 ze zmianami).

 

Wpis do rejestru wyborców w miejscu stałego zamieszkania. Udostępnianie rejestru wyborców.
 
Opis procedury

Rejestr wyborców służy do sporządzania spisów wyborców dla wyboru Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, dla wyborów do Sejmu RP i do Senatu RP, dla wyboru posłów do Parlamentu Europejskiego, dla wyborów do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, dla wyboru wójta, burmistrza i prezydenta miasta, a także do sporządzania spisów osób uprawnionych do udziału w referendach.

Stały rejestr wyborców obejmuje osoby stale zamieszkałe na obszarze gminy, którym przysługuje prawo wyborcze. Rejestr wyborców dzieli się na część A, która obejmuje obywateli polskich i część B dla obywateli Unii Europejskiej niebędących obywatelami polskimi, stale zamieszkałych na obszarze gminy i uprawnionych do korzystania z praw wyborczych w Rzeczypospolitej Polskiej. Wyborca może być wpisany tylko do jednego rejestru wyborców.

Zgodnie z art. 5 pkt. 9 Kodeksu wyborczego przez pojęcie stałe zamieszkanie należy rozumieć zamieszkanie w określonej miejscowości pod oznaczonym adresem z zamiarem stałego pobytu. Stałe zamieszkanie jest sprawą faktów i okoliczności świadczących, że w miejscu pobytu koncentrują się ważne interesy życiowe, majątkowe i inne danej osoby. Decyzję o wpisaniu do rejestru wyborców urząd wydaje w sytuacji, kiedy zostanie udowodnione, że wyborca stale zamieszkuje pod określonym adresem. Wnioskodawca musi udokumentować fakt stałego zamieszkania w Mońkach poprzez przedłożenie np. kopii dokumentu własności czy najmu, oświadczeń o stałym zamieszkaniu złożonych przez osoby wspólnie zamieszkujące w danym lokalu lub np. właściciela/najemcę, dołączając kopię umowy o pracę, zaświadczenie o zatrudnieniu czy innych oświadczeń z instytucji/organizacji.

Wnioskodawca zgłasza się osobiście 

WYMAGANE DOKUMENTY:
1. Wypełniony wniosek o wpisanie do rejestru wyborców – do pobrania w urzędzie.
2. Pisemna deklaracja.
3. Kserokopia ważnego dokumentu stwierdzającego tożsamość.
 
UWAGI:
   
      1. Wyborcy będący obywatelami polskimi, zameldowani na obszarze gminy na pobyt stały, są wpisywani do rejestru wyborców z urzędu.
      2. Wyborcy, którzy stale zamieszkują na obszarze gminy bez zameldowania na pobyt stały, a chcą być wpisani do rejestru wyborców w tej gminie, mogą złożyć wniosek w urzędzie gminy, w której zamieszkują.
      3. Osoby nigdzie nie zameldowane mogą zwracać się do urzędu gminy, w której zamieszkują, o wpisanie do rejestru wyborców, wskazując we wniosku adres, pod którym były ostatnio zameldowane na pobyt stały.
      4. Wyborcy stale zamieszkali na obszarze gminy pod innym adresem aniżeli adres ich zameldowania na pobyt stały na obszarze tej gminy mogą być wpisani do rejestru wyborców pod adresem stałego zamieszkania, jeżeli złożą w tej sprawie wniosek wraz ze wskazaniem adresu zameldowania na pobyt stały na obszarze gminy.
      5. Ujęcie wyborcy w rejestrze wyborców na własny wniosek w danej gminie powoduje jego wykreślenie z rejestru w tej gminie, w której jest zameldowany na pobyt stały lub w której został wpisany na własny wniosek, bez dodatkowych czynności zainteresowanego.
      6. Wyborcy wpisani do rejestru wyborców na własny wniosek korzystają na obszarze gminy z praw wyborczych we wszystkich przeprowadzanych wyborach i referendach bez konieczności ponawiania wniosku o wpisanie do rejestru wyborców w tej gminie w związku z zarządzonymi wyborami lub referendami.
      7. Prawo wpisania do stałego rejestru wyborców przysługuje obywatelom państw członkowskich Unii Europejskiej, którzy stale zamieszkują w Białymstoku.
      8.  Dokumenty niesporządzone w języku polskim są składane wraz z tłumaczeniem przysięgłym na język polski. Dotyczy to również innych dokumentów składanych przez obywateli Unii Europejskiej niebędących obywatelami polskimi.


Udostępnianie rejestru wyborców. Reklamacja na nieprawidłowości.

Rejestr wyborców jest udostępniany, na pisemny wniosek, do wglądu w urzędzie gminy przez cały rok.

Na nieprawidłowości w rejestrze mogą być wnoszone reklamacje.

Efekt załatwienia sprawy

Decyzję o wpisaniu lub o odmowie wpisania do stałego rejestru wyborców wydaje się w terminie 3 dni od dnia złożenia wniosku.

Udostępnienie rejestru wyborców następuje po złożeniu wniosku.

 

Sprawę prowadzi i informacji udziela

Urząd Miejski w Mońkach

Referat Spraw Obywatelskich

ul. Juliusza Słowackiego 5A, pok. 1a

19-100 Mońki

tel. 85 716 26 25

Warunkiem wszczęcia sprawy jest złożenie wniosku

Wniosek można złożyć: osobiście

Termin składania dokumentów

Wnioski można składać przez cały rok.

Opłaty

Czynność nie podlega opłacie.

Tryb odwoławczy

Na decyzję o odmowie wpisania do rejestru wyborców wnioskodawca może wnieść skargę do Sądu Rejonowego w Białymstoku za pośrednictwem Prezydenta Miasta Białegostoku w terminie 3 dni od dnia doręczenia decyzji.

Na decyzję nieuwzględniającą reklamacji lub powodującą skreślenie z rejestru wnoszący reklamację bądź osoba skreślona z rejestru może wnieść skargę do Sądu Rejonowego w Białymstoku za pośrednictwem Prezydenta Miasta Białegostoku w terminie 3 dni od dnia doręczenia decyzji.

Akty prawne dotyczące sprawy

1.      Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2011 r. Nr 21 poz. 112 ze zm.).

2.      Rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 lipca 2011 r w sprawie rejestru wyborców oraz trybu przekazywania przez Rzeczypospolitą Polską innym państwom członkowskim Unii Europejskiej danych zawartych w tym rejestrze (Dz. U. z 2011 r. Nr 158, poz.941 ze zm.).

 

Metryka strony

Udostępniający: Jacek Żędzian

Wytwarzający/odpowiadający: Aneta Biedrzycka

Data wytworzenia: 2017-08-09

Wprowadzający: Marta Łapińska

Data wprowadzenia: 2014-01-07

Data modyfikacji: 2021-12-29

Opublikował: Marta Łapińska

Data publikacji: 2014-01-07